KLASSISK KAROSSERIARBEID OG BILREPARASJON PÅ NODELAND

Hva er egentlig rust? På nettet kan man lese at når jern er utsatt for oksygen starter dannelsen av jernoksid, eller rust, i veldig sakte tempo. Utsettes jern for både oksygen og vann dannes rusten mye raskere. For å beskytte metall mot rust må man skape et skille mellom metallet og oksygen/fuktighet. Små skader, sår, riper vil bryte skillet og igjen gjøre at jernet utsettes for oksygen/fuktighet.
På en bil av gammel og edel årgang vil det som regel alltid finnes rust. Min lille erfaring tilsier at når man begynner å se litt rust bør man kaste seg på arbeidet med å både fjerne det og samtidig forsøke å forebygge at det kommer tilbake igjen. Spørsmålet er bare hva skal man gjøre?
Ikke alle har sveiseapparat og enda færre har kunnskap om bruk av det. Resultatet blir ofte miserabelt. Et vanlig karosseriverksted som lever av å bytte hele skjermer, dører og så videre sliter vel med å ta på seg for eksempel en jobb med å sveise rust i kanaler. Kanskje har man ikke kompetanse på eldre biler og bruk av klassisk stålplateverktøy? Kanaler og skjermer finnes dessverre sjeldent på lager og i hvert fall ikke til en fornuftig pris til de godt voksne bilene våre. Støter man på utfordringer som at et jekkfeste må byttes, har man heller ikke erfaring og kompetanse til å lage et nytt uten at jobben totalt sett blir vesentlig forsinket.
For å eie en veteranbil i dag blir det etter min mening mer og mer utfordrende å holde den i forsvarlig stand ved at det blir vanskeligere å finne verksteder og håndverkere som har kompetanse på eldre biler. Derfor er det viktig at vi deler kunnskap om dette.
Kjører man til Nodeland finner vi Svein G. Nielsen som driver enmannsfirmaet Greipstad biloppretting. Han begynte som lærling i firmaet og har stort sett jobbet der siden da. Da første eier ga seg tok Svein over driften. Den store interessen til Svein er rally og en stor del av kundemassen hans er rallybiler som trenger reparasjoner og stell. Veteranbiler ligger også hans hjerte nær og selv har han en flott Mercedes-Benz 220 fra 1952 som han overtok etter sin far.
Svein vet hva han driver med. Det er en opplevelse å se på at han jobber og maken til effektivitet finner man neppe. Det å se hva som må gjøres og finne praktiske løsninger samt å sveise i karosseriplater krever virkelig lang erfaring.
Han har utstyr som engelsk hjul for å gi stålplatene rett profil. Målet er jo at ting skal se helt autentisk og originalt ut, og at man ikke skal se at det har blitt utført karosserireparasjoner.
Det nye stålet blir lakket og behandlet og samtidig behandlet med lanolin eller sauefett om man ønsker det. Når Svein begynner å grave på en bil så er tommelfingerregelen at det er mer rust enn det man først trodde. Derfor må det onde tas med roten. Ofte finner han at gamle skader kanskje bare er jukset til med plast og sparkel uten at ny rustdannelse er forebygget. Derfor er det avgjørende at bileieren forstår at reparasjon av det lille rusthullet rundt jekkfestet kan avdekke langt større rustskader. Svein er løsningsorientert og kan lage nye kanaler og jekkfester om det kreves.
Sveins verksted er fullt godkjent som verksted og kan utføre alle verkstedtjenester, herunder bremsereparasjoner. På våre gamle biler er det ofte smørenipler som skal smøres for eksempel etter faste intervaller. Dette er det viktig å følge opp for å unngå helt unødvendig slitasje. Inspeksjon av styrekuler og bremser er særdeles viktig, og Svein er blant de som har faglig kompetanse på dette.
Ikke alle av oss veteranbileiere er bilmekanikere. Ofte er selve bilinteressen vår langt større enn vår tekniske kompetanse. Bilene våre blir slitt ved både at de blir brukt og at de blir stående for lenge av gangen i garasjen. Derfor er det lurt å koste på seg å fremstille bilen hos kompetente fagfolk årlig slik at man får et objektivt syn på hva som bør gjøres for at den skal være trygg på veien for både fører og øvrige trafikanter.
En tur til Svein kan være en god investering. Denne artikkelen om Greipstad biloppretting håper vi kan hjelpe medlemmer til å holde bilene på veien. Tips derfor gjerne om dere vet om andre lokale bedrifter som kan ta på seg reparasjoner som for eksempel forgassere, startmotorer, generatorer, mekaniske releer og så videre.
Sverre Monsen