Sikkerhetssjekk for veteranbiler som ikke lenger må møte på EU-kontroll

Vi har lenge pratet om det, men meningene har vært mange. Så skjedde det som mange hadde fryktet, nemlig en ulykke som hadde mange av de typiske risikomomentene i seg. En sjåfør som ikke kjente bilen eller datidens teknikk godt nok og samtidig dårlig vedlikeholdte bremser. Fortsatt var meningene mange, og frykten for at myndighetene skal komme med krav om vi rotet for mye med dette var påfallende hos mange. Men noe måtte gjøres. En ting er de som selv har restaurert sine kjøretøy, men der i gården er det vel kanskje sånn at det kan ha gått en tid siden restaureringen, og det er vel slik at bilmekanikernes biler er vel litt sånn som skoa til skomakerens barn…
En annen situasjon er de mange som kjøper seg veteranbil på nettet og ser på lakk, interiør og om det er lite rust og tett eksosanlegg og ekstra bonus at maskinrommet er nyvasket. Hensikten med denne artikkelen er ikke å henge ut noen av gruppene, men argumenter for at sikkerhetskontroll er viktig.
Grimstad Motorveteraner gikk først fra ord til handling og fikk en avtale med et bilverksted i Lillesand som har erfaring og kompetanse på gamle biler. Mercedesklubben, AMK og Froland Motorveteranklubb hang oss på. Det er tatt inn en artikkel med informasjon om dette tilbudet på side 7 her i bladet.
Selv tenkte jeg at bilene mine er jo i perfekt stand, og jeg følger jo godt med etter både lyder og lekkasjer, så for alle andre er det nok kanskje nødvendig, men for mine? Men hvorfor ikke like gjerne få en sjekk på det?
Jeg selv med min Mercedes-Benz 170S fikk time onsdag 24. juni kl. 0900 hos Asbjørn`s Bilverksted i Lillesand. Selveste redaktøren i Fjærbladet Bernt Erik Olsen hang seg på og bestilte samtidig time til sin Mercedes-Benz 230. Han skulle ta bilder og jeg skrive. Når dere andre bestiller så husk å si at dere er fra en av klubbene, samt opplys om du bruker silikonvæske eller ikke. (Blande disse væsketypene ødelegger pakninger osv). Og de som ikke riktig vet hva slags bremsevæske vi har på bilen, vi får la verkstedet finne ut av det .
Planen var at vi skulle være prøvekaniner for klubbene og med våre feilfrie biler burde jo dette bli bra. Jada, vi er vel som dere andre. Høye tanker om egne kjøretøy.
Vi ble tatt imot av bilmekaniker Oddbjørn Thingsbæk. Han har i mange år jobbet på JP i Grimstad og også skrudd og vedlikeholdt bilsamlingen til skipsreder Ugland i Grimstad. For å si det kort og enkelt: Han vet hva han driver med. Det som sikkerhetssjekken skal inneholde er:
• Liten testtur
• Bremsetest
• Kontrollere slanger og rør til bremser
• Kontrollere hjul og dekk
• Kontrollere for- og bakstilling (styring)
• Se generelt på understell og karosseri
• Kontrollere hjullagre
• Bytte bremsevæske

Etter en liten prøvetur ble det foretatt bremsetest. Min 170S passerte nåløyet mens Bernt Erik sin dro til siden.
Resultatene på min bil, som jeg – før den møtte Oddbjørn – trodde var perfekt sikkerhetsmessig, var:
• Bare to millimeter mønster på bakdekkene
• Frostvæskelekkasje ut gjennom forstillingen
• Bremseslanger bak porøse og må byttes snarest. Akutt fare ved kraftig nedbremsing.
• Hjullager bak venstre høy lyd og må byttes, høyre bak bør byttes
• Bremser generelt strammet for mye og må løsnes for å unngå varmgang på lange turer
• Litt slakk i kingboltene
• Litt myke foringer
• Drypper litt fra sentralsmøreanlegget
• (Bremsevæske byttes i forbindelse med bytte av bremseslangene)
Bernt Eriks bil hadde en caliper som hang og som må tas ut og inspiseres og formentlig byttes, bremseklosser må byttes, noen var rett på stålet. Som følge av dette bremset den skjevt, noe som må utbedres.
Etter sikkerhetskontrollen var vi enige om at hvis noen innbiller seg at dette er et unødvendig tiltak så er vår erfaring nå at sikkerhetskontroll, gjerne årlig, er en nødvendighet. Vi har jo et enormt ansvar for sikkerheten rundt våre egne kjøretøy i egenskap av sjåfør, og vi kjører rundt på alt av barnebarn, barn, ektefeller og venner. For ikke å snakke om alle medtrafikantene våre. 500,- kr hos Asbjørn`s Bilverksted er vel en liten pris å betale i trafikksikkerhetens navn.
Og til slutt: Nei, verkstedet tar ikke skiltene på bilen din hvis det er for ille, men du får en liste over de feilene som må og bør utbedres og bilen din er i meget trygge hender om du gir dem jobben med å utbedre det som du selv ikke er i stand til å gjøre.

Sverre Monsen