Bytte av vindu på en veteranbil er vel en grei sak. Dessuten så er det vel ikke så nødvendig heller før ruten knuser og da er det vel en enkel sak å vippe inn en ny en. Det er vel det de fleste tror inntil at man faktisk må bytte den. På min 1965- modell Mercedes-Benz W110 200 lakk det vann inn i kupeen gjennom frontrutepakningen. Jeg hadde tettet det selv med et pakningsstoff, men det så langt fra bra ut. Ruten var i tillegg veldig slitt og oppskrapet, ved at noen en gang i tiden nok hadde brukt vindusviskerne uten at det var påsatt vindusviskerblad. Skrapene var for dype til at det nyttet å polere dem ned.
Min rute var antakeligvis originalruten, følgelig fra før ca. 1970 da rutene var av herdet glass og dermed ved steinsprut ville kunne blitt pulverisert fullstendig. I dag er det meg bekjent doble rutelag osv.
Først sjekket jeg for ordens skyld med Mercedes-Benz og der var original frontrute til denne bilen ikke lengre mulig å levere.
Skal man bytte frontrute hos et firma må man forberede operasjonen. Det vanskeligste jeg erfarte var å få tak i vindusrutepakningen. Heldigvis hadde Svein Ekornrød denne på lager. I min bil er det klart glass. Firmaene som driver med frontrute kunne skaffe enten grønntonet glass med blå solskygge eller blåtonet glass med grønn solskygge. Helt tilfeldig hadde Svein Ekornrød også en ubrukt frontrute med klart glass liggende på loftet sitt.
Når det gjelder kompetanse på å bytte ruter på veteranbiler så er det avgjørende for at det skal bli et bra resultat. Utfordringen er kromlister. Hvis man gjør ting feil eller i feil rekkefølge, så blir det vanskelig å få ting på plass igjen eller at man risikerer å bøye eller ødelegge kromlistene.
Hos Glassmester1 Arendal (Glassmesterfirma Ekra og Voie AS) som har agentur for Riis Bilglass finnes akkurat den kompetansen som jeg trengte. De andre firmaene som driver med dette i området rådet meg til å gå til Voie som har både nødvendig kompetanse og verktøy.
Tilbake til det med å forberede operasjonen. En utfordring som kan stoppe det hele er at når frontruten tas ut så kan det være rust som må utbedres der og da før ny rute kan settes inn. Foretar man ruteskift selv hjemme så har man jo et hav av tid, men står bilen inne i hallen til et glassfirma så har man en utfordring om man ikke har lagt en plan på forhånd. Min plan var at vi avtalte med et karosseri og billakkererfirma som sto klare hvis det var rust. På min viste det seg at det ikke var rust og man slapp å bruke plan B.
For å ikke ødelegge kromlister ble den gamle pakningen skåret opp og ruten tatt ut. Man må vite på forhånd hvordan kromlister er festet, f eks hvordan komme til for å skru ut muttere, og hvordan klips er festet. Like viktig er at kromlister som skal festes i selve pakningen må festes i pakningen før ruten settes inn. Det kan være tilnærmet umulig å sette på plass en slik kromlist når ruten er tilbake på bilen.
På de gamle pakningene som ikke skal limes, så er utfordringen å få det tett. Her kommer det med erfaring og kompetanse inn. På min ble det heldigvis tett.
Håper at dette jeg her har skrevet kan være til hjelp den dagen du selv må bytte rute på din egen veteranbil.
Sverre Monsen