I 1958 var Volvo Amazon en dyr bil. Den kostet 20.500 kroner, mens en Volkswagen boble kostet 12.200. En sekssylindret Ford Zephyr kostet samme år nøyaktig det samme som den firesylindrede Amazonen, og konkurrenten Opel Kapitän kostet 21.900 kroner.

Amazonen på bildene har chassisnummer 10325. Volvos opptegnelser viser oss at første produksjonsåret, 1957, ble det laget 5.500 biler, og året etter nesten 20.000. Det gir da en klar indikasjon på at denne bilen ble produsert nokså tidlig i 1958.

Amazonen ble kjøpt ny av ingeniør Aage O. W. Lindboe, som den gang var bosatt i ”Solbygg” i Kristiansand. Etter bare et par tre år skiftet bilen eier, og ble da kjøpt av kommuneingeniør Jens Kvarstein på Vennesla. Han kjørte med bilen bokstavelig talt resten av livet, og den var nok ganske rusten og velbrukt da Kvarstein døde i 1979. Og da var jo Amazonen bare en gammel bil som kunne kjøres til hogging.

Men nei! Kvarsteins sønnesønn med samme navn, medlem nr. 79 i AMK, satte foten ned og kjørte bilen på låven. Og der sto den i førti år!

Nå er Amazonen kommet frem fra låvestøvet, er sveiset, rettet og hellakkert, motoren ser bra ut og resten kommer etter hvert. Det er beregnet at den skal være ferdig i god tid før Vårmønstringen 8. mai 2021, hvor den da vil stå frem med sitt originale skilt, K-15445. Fjærbladet følger med i utviklingen og vi gleder oss til å se bilen ferdig