Bestefar og pappa har alltid vært glad i å holde på med bil, og jeg glemmer aldri når jeg var liten og fikk lov å være med bestefar på tur og sitte på planet på hans 28-modell A-Ford pickup. Eller når pappa kjøpte ei 65-modell boble og 52-modell Gråtass som han restaurerte med meg dinglende rundt i garasjen. Så interessen kom tidlig.
Jeg kjøpte min første bil når jeg var 12 år. Det var en himmelblå 86-modell Ford Sierra med takluke og BBS-felger som jeg kjøpte av pappa. Da var jeg frelst, og siden det har det blitt 8 Sierraer, 3 Granadaer og 3 Escorter. Den tredje Escorten ville Bernt Erik ha en liten side om i bladet her, så tenkte å vise litt bilder og skrive litt om den.
Jeg har alltid drømt om Escort Mk1, og synes uten tvil at disse bilene er noe av det fineste Ford har laget. Men med prisene som har blitt på de mog med ei tynn lærlinglønn som mekaniker var utvalget heller noe dårlig. Men plutselig en dag dukket det opp et prosjekt til salgs på Facebook. «72 mod Escort Mk1 stv prosjekt selges». Til en grei pris, da stasjonsvogn ikke er de mest ettertrakta modellene, men jeg visste at de også kunne bli tøffe da en kamerat på Hægeland hadde hatt samme bil i svart med utbyggere. Så sto den til salgs på Flå i Hallingdal, men heldigvis er ikke pappa vanskelig å få med på en kjøretur, så da ble det handel.
Bilen som var spesialbestilt som stasjonsvogn uten baksete (ikke varebil da disse har høyt tak og «låvedører») som ny, var nå et påbegynt prosjekt i deler. Gulvet var sveiset og det var påbegynt montering av skjermbreddere i glassfiber. Karosseriet var greit for rust, men det var mye småbulker. Bilen ble med til Vennesla og etter 5-6 timer kjøring hver vei var den hjemme.
Planen med bilen er å få bygd en Escort som ikke det er så mange av. Det som er gjort av tekniske endringer foreløpig er:
2,0 OHC motor med T9 kasse fra Sierra iS
2×40 Dellorto DHLA forgassere
Grp4 mellomaksel
Banjo bakaksel med 2-link, 2’’ senk og GAZ dempere
Blåbein foran med grove bilstein innsatser og rollertopper
Willwood skivebremser foran
Polyforinger i forstilling
Pedalboks
++
Karosseriet var et kapittel for seg. Taket så ut som det hadde gått ett takras på. Bulkete og fælt. Og resten av bilen hadde også en del småbulker. Så det meste ble pusset ned til bart stål, og med veldig god veiledning og hjelp av Steinar på Robstad karosseri, fikk jeg banket, sparklet og pusset til det ble slik at jeg ble fornøyd. Noe 100% strøken bil blir det ikke, men jeg liker å lære, og å prøve å få ting så bra som jeg kan få til selv. Så er alt i alt veldig fornøyd med resultatet når lakken kom på. Også veldig greit med hjelp fra Escort-konge Espen Hauge til å finne riktig lakk-kode.
Som med mange prosjekter har det stoppa opp alt for mye i det siste. Har begynt å montere sammen bilen, men det har stoppet opp veldig pga litt for mye prosjekter, flytting, Bilcross og alt annet vi bilfolk skal holde på med. Heldigvis synker ikke Escorter i verdi med tiden. Men det blir utrolig gøy når man en gang kan ut på vegen med bredda, knallrød Escort stasjonsvogn med doble forgassere, høyt bensinforbruk og et stort smil om munnen som bare en gammel Ford kan gi!
Jørgen Nygaard
Siste kommentarer